Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przyznaje, że projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko zostanie ostatecznie oceniony do końca 2015 roku. Tymczasem rządowe dokumenty wspomnianą inwestycję ponownie określają jako rezerwową.
Trwa aktualizowanie studium wykonalności budowy linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna wraz z modernizacją linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. Wariant przebiegu linii kolejowej miał
zostać wybrany na początku 2015 roku, ale wszystko wskazuje na to, że nastąpi to dopiero pod koniec bieżącego roku. W czerwcowej wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju powiedziała, że projekt jest trudny pod wieloma względami, stąd miarodajnych wyników analiz nie da się wykonać w krótkim czasie.
– Linia Podłęże – Piekiełko jest obecnie w stadium analitycznym. To jest bardzo trudny i drogi projekt, pochłaniający bardzo dużo środków, stąd trzeba dobrze obliczyć spodziewane efekty w stosunku do nakładów. Jesteśmy w kontakcie ze środowiskami samorządowymi i badamy studium wykonalności tej linii kolejowej oraz pewne przesłanki efektywności inwestycji. Umawialiśmy się, że w ciągu tego roku będziemy mieli rekomendację co do sposobu budowania tej linii i czy ją budować. Wtedy zobaczymy jakie to będą rekomendacje i co wynika z analiz. Będziemy mogli porównać nakłady do spodziewanych efektów – powiedziała pod koniec czerwca Maria Wasiak.
– Nie ma obecnie wstępnych wniosków z prowadzonych analiz. Projekt zakłada budowę w bardzo trudnym terenie, ciężko również wykonać miarodajne badanie popytu na usługi na tej linii tym bardziej, że to w dużej mierze zależy również od tego, co będzie się działo za naszą południową granicą. To nie jest coś, co wiarygodnie można zrobić w krótkim czasie – powiedziała Maria Wasiak.
Tymczasem w ciągu ostatnich dni przekazano do opinii publicznej
projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Lista projektów podstawowych i rezerwowych CEF i POIiŚ finansowanych z Funduszu Spójności objętych KPK 2014 – 2023 zawiera 146 projektów, w tym 112 podstawowych. Projekt „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/ Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz” znajduje się na 20 pozycji listy rezerwowej. Przypomnijmy, że gdyby realizacja inwestycji miała zostać sfinansowana z funduszy, których dotyczy lista, budowa musiałaby zakończyć się do 2023 roku. Biorąc pod uwagę obecny kształt listy, realizacja inwestycji w zakładanym terminie i z zakładanego źródła finansowania jest nierealna.
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
